سال 2018 سالگرد دویست سالگی تولد
کارل مارکس
تجلیل از خدمات مارکس به جامعۀ بشری
" فیلسوفان تا این زمان فقط
به تفسیر جهان به طریقههای گوناگون پرداخته و اکنون باید
در صدد تغییر جهان بر آمد"
کارل مارکس ـ تزهائی در مورد
فویرباخ
از کارل مارکس تقریبا همه تجلیل میکنند،
زیرا وی یک دانشمند بزرگ بشریت است و بیش از هر
متفکر دیگری تاریخ قرن 19 و 20 را رقم زده است. ولی هر کس
از کارل مارکس تمجید کرد الزاما با اندیشههای مارکس موافق
نیست. امروز حتی دشمنان سوگند خورده مارکسیسم نیز
برای مبارزه با نظریات مارکس به رنگ مارکسیسم در میآیند
تا مارکسیسم را از درون تهی کنند و دژ را از درون فتح نمایند.
سیلی از مزدوران به راه افتادهاند تا در باره "نادرستیها"
و پیشگوئیهای "ناموفق" مارکس داد سخن دهند.
این مزدوران روشنفکر را جلو میاندازند، و کرسی خطابه به آنها میدهند،
وآنها را آرایش میکنند، تا آنان را به پشت صفحات تلویزیون
و میدانهای تبلیغاتی بکشانند که این
"اندیشمندان" از نظر "علمی" مرگ مارکسیسم
را اعلام کنند و بذر یاس بپاشند. این واکنش ستمگران نسبت به
نظریات رهائیبخش مارکسیسم خود گویای نفوذ و قدرت معنوی
نظریات مارکسیستی در جنبش کارگری است.
دشمنان مارکسیسم به انقلاب اجتماعی و مبارزه
طبقاتی اعتقادی ندارند. آنها مفاهیم اجتماعی نظیر
دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، عدالت اجتماعی و... از مفهوم
طبقاتی آن جدا ساخته و از آنها واژههای بیبو و
خاصیتی برای بورژوازی میسازند. افسانه
"آزادیهای بی قید و شرط" از این مقولات
است. دشمنان مارکسیسم به دیکتاتوری پرولتاریا و انقلاب
قهرآمیز پرولتری اعتقادی ندارند و تلاش دارند از مارکسیسم
موجودی بیاثر و بی"خطر" بسازند. آنها از شبحی
که اروپا را فرا گرفته است واهمه دارند و همه ابزار؛ از زندان؛ شکنجه و اعدام گرفته
تا شستشوی مغزی را برای نابودی مارکسیسم به کف
میگیرند. دشمنان مارکسیسم که مارکسیستهای
"نوین" شدهاند ضد تکامل مارکسیسم به لنینیسم
هستند. آنها در اینجا به پویائی مارکسیسم و استنتاجات
مبارزه طبقاتی اعتقادی ندارند و به شدت با لنینیسم که
مظهر مجسم مارکسیسم در شرایط وجود امپریالیسم است به
مقابله برمیخیزند. جریانهای اسرائیلی
نظیر حزب کمونیست کارگری و همه پیروان منصور حکمت به تحول
سرمایهداری به امپریالیسم اعتقادی نداشته و آموزش
مارکسیسم را واژگونه ارائه داده و آن را تا همان پیدایش و
پیشرفت سرمایهداری محدود دانسته و برای انحراف جنبش و
دشمنی با کمونیسم نسخههای اکونومیستی و
نئولیبرالی مینویسند. همه این عوامل
کمونیستها را فرا میخوانند تا بر ضد "مارکسیستهای"
ضد کمونیست بسیج شوند و در 200 سالگی تولد مارکس این
دشمنان کمونیست را افشاء نمایند. ما سالهاست که در این راه گام گذاردهایم.
کارل مارکس در روز 5 ماه مه
1818 در شهر ترییر Trier استان راین لندفالز آلمان
بدنیا آمد ودر 14 مارس 1883 در اثر سکتۀ مغزی، زمانی که
در حال نوشتن جلد سوم کتاب "سرمایه" بود چشم ازجهان فروبست و جسدش در گورستان "های
گیت" لندن به خاک سپرده شد.
او که یکی از فیلسوفان به نام عصر خود
بود، توانست با آثار جاودانه که از خود به جای گذاشت تحولات عظیم
وعمیقی در زمینههای
فلسفی، سیاسی، علوم اجتماعی و اقتصاد بوجود آورده،
صدها میلیون انسان را از جهل و خرافات بیرون آورد و دنیای
نویی را برای آنها ترسیم کند.
با پیدایش نظریههای اولیه سوسیالستی
در انگلستان و پس از آن فرانسه که بر اثر صنعتی شدن این کشورها بوجود
آمده بودند و مارکس آنها را "سوسیالیسم تخیلی"
مینامید، مرحلۀ جدیدی پدید آمد که در محور
اصلی آن تفکر فلسفۀ آلمانی قرار داشت. با تحول از "سوسیالیسم تخیلی"
به "سوسیالیسم علمی" کارل مارکس توانست نام و مهر خود
را بر تمام پیکرۀ سوسیالیسمی بزند که جهان را بعدها
به طور جدّی متحوّل کرد. مارکس با تحلیل درست از
سوسیالیسم تخیلی کسانی مانند فوریه و اون و امثالهم
و مبارزه با آن به سوسیالیسم علمی رسید. و به این
ترتیب همراه با نگارش بیانیه حزب کمونیست که در آن از
مبارزه طبقاتی انسانها به عنوان عامل تعیین کننده در
تاریخ بشری سخن میراند، تاریخ از صورت بیان
رویدادهای اتفاقی و بازتاب خلق و خوی سیاستمداران و
رهبران به صورت علم در آمد و سیر تحول آن در مسیر پیشرفت؛ قابل
پیشگوئی شد. برای نخستین بار تاریخ علم شد.
در اوت سال 1844 کارل
مارکس با فریدریش انگلس آلمانی در پاریس آشنا
گردید، که این دیدار مارکس و انگلس یکی از
مهمترین اتفاقاتی است که تاثیرات آن در حوزۀ فکر و اندیشه
در اواسط قرن نوزدهم؛ انقلابی
ایجاد کرد. انگلس با انتقال آگاهیهای خود به مارکس همرزم
آیندهاش؛ از شرایط زندگی اسفبار طبقه کارگر انگلستان(انگلس در کارخانۀ پارچه بافی پدرش در منچستر انگلستان از
سال 1842 تا 1844 مشغول به کار بود) که در عرصه عمل تجربه و لمس کرده بود،
پیش زمینههائی برای پژوهشهای گسترده وی و
تفکرات قدرتمند ذهنی او ایجاد کرد. مارکس که یک نابغه بود و از
آنجائی که در رشتۀ حقوق فلسفه و تاریخ از دانشگاه برلن فارغ التحصیل شده و در رشتۀ
فلسفه از دانشگاه "ینا" به درجۀ دکترا نائل شده بود، توانست
به سرعت در همین رشته تحقیقات خود را ادامه دهد و فلسفۀ آلمان
را دچار تحوّل و دگرگونی سازد. مارکس و انگلس کار مشترک خودرا تحت
کتابی بهنام "خانوادۀ مقدس" آغاز کرده و مبارزه با
عقاید فلسفی آلمان را شروع کردند، که سهم بهسزائی در تکامل
تئوریهای آیندۀشان داشت. آنان معایب و نواقص
این فلسفه را برطرف و آنرا تکامل بخشیدند.
تحول فلسفۀ آلمان:
فلاسفه و صاحبان عقل و اندیشۀ آلمان که تحت
تأثیر فیلسوفانی نظیرهگل ایدهآلیست و
لودویگ فویرباخ ماتریالیست قرار داشتند، سالها به خاطر
شرایط اجتماعی،
سیاسی و اقتصادی حاکم، نتوانسته بودند مانند فلاسفۀ
فرانسه و انگلستان به دستآوردهای نویی دست یابند. امّا
پس از آنکه مارکس و انگلس تحقیقات و
کار خود را آغاز کردند، توانستند آنچنان تحوّلی در آن بوجود آورند که بعدها،
دنیا را نیز دچار تحوّلی عظیم کرد. مارکس و انگلس
توانستند با کار مداوم نظریههای
ایدهآلیستی را مورد انتقاد قرار داده و فلسفۀ آلمان را که برپایۀ
مفاهیمی عام مانند "ارادۀ مطلق"، "روح
جهانی"، "ارادۀ کمال مطلوب"، "عقل مقدس" و
نظریههای مشابه دیگر
قرار داشت از طریق تجزیه و تحلیل، مبارزه و باطل نشان دادن
نظریات هگلیها که فلسفهای آسمانی بود و اعتقادشان بر
این قرار داشت که تاریخ و پیشرفت بشر برروی زمین،
تحت هدایت نیروئی خارج از ذهن ما و به دست او یعنی
خداوند(روح مطلق) میباشد، به زیر کشیده و آنرا
زمینی و عقلانی کنند. آنان توانستند فلسفۀ آلمان را از
آسمان و از درون ابرهای سیاه، بهروی زمین آورند، و فلسفه
مارکسیست را به عنوان یک علم به جهانیان بشناسانند و از
این طریق میلیونها نفر از جمعیت جهان را با
افکاری جدید؛ روشن وعلمی مسلح سازند.
فلسفۀ مارکسیسم به انسانها میآموزد که
به مسائل اطراف خود بدون تعصّب و همه جانبه بهنگرند، هیچگاه شعور خود را
یکسویه و به یک جهت خاص محدود نسازند، تا بهتوان حقیقت
را نمایانتر بهدست آورد. مارکسیسم پویاست و در حرکت و همین
پویائی است که آنرا زنده نگه داشته است.
بر گرفته از توفان شـماره 219 خرداد ماه 1397ـ ژوئن سال 2018
ارگان مرکزی حزب
کار ایران(توفان)
صفحه حزب کار
ایران(توفان) در شبکه جهانی اینترنت
www.toufan.org
نشانی پست
الکترونیکی(ایمیل)
toufan@toufan.org
لینک چند وبلاگ
حزبی
وبلاگ توفان
قاسمی
http://rahetoufan67.blogspot.se/
وبلاگ ظفرسرخ
http://kanonezi.blogspot.se/
وبلاگ
کارگر آگاه
http://www.kargareagah.blogspot.se/
سایت کتابخانه اینترنتی توفان
http://toufan.org/ketabkane.htm
سایت
آرشیو نشریات توفان
http://toufan.org/nashrie_tofan%20archive.htm
توفان
در توییتر
https://twitter.com/toufanhezbkar
توفان در فیسبوک
https://www.facebook.com/toufan.hezbekar
توفان
درفیسبوک به زبان انگلیسی
https://www.facebook.com/pli.toufan?fref=ts
توفان
درشبکه تلگرام
https://telegram.me/totoufan